ایمپلنت استروژن می تواند برای کاهش مقاومت به انسولین در دیابت نوع 2 استفاده شود

18فوریه 2019 - تحقیقات نشان می دهد که "استروژن"، هورمون تولید مثل زنانه می تواند برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار گیرد.

هنگامی که استروژن با یک پروتئین به نام Foxo1 تعامل می کند، مقاومت به انسولین و تولید گلوکز کاهش می یابد.

مطالعات قبلی نشان داده اند که نرخ ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان قبل از یائسگی پایین تر است، در حالی که تحقیقات همچنین ارتباط قابل توجهی را بین کمبود استروژن و اختلال عملکرد متابولیکی( عامل خطری برای بیماری دیابت نوع 2 ) نشان داده اند.

تا قبل از این مطالعه، مکانیسم ارتباط بین کمبود استروژن و تسریع مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 به طور کامل درک نشده بود.

پس از یائسگی، زنان به دلیل کاهش استروژن، حساسیت به انسولین بدن خود را بمیزان زیادی از دست می دهند، اما از سوی دیگر استروژن درمانی پتانسیل بروز سرطان پستان و یا افزایش خطر سکته مغزی را دارد.

محقق ارشد این مطالعه، دکترShaodong Guo از دانشگاه تگزاس A & M و تیم تحقیقاتی او ایمپلنت های استروژن را در موش های نر و ماده که یک یا هر دو تخمدان آنها را برداشته بودند، و همچنین در موشهای بدونFoxo1 ، مورد بررسی قرار دادند. پروتئین Foxo1 نقش مهمی در تنظیم تولید گلوکز از طریق سیگنالینگ انسولین دارد و بر رشد و متابولیسم سلول تأثیر می گذارد.

ایمپلنت استروژن منجر به بهبود حساسیت به انسولین و سرکوب مقاومت به انسولین در همه ی موش ها شد، اما این هورمون در موشهای فاقدFoxo1 ، هیچ تاثیری نداشت.

دکتر Guo گفت: درک این مکانیزم به توسعه ی داروهایی برای تقلید هدفمند تاثیر استروژن بدون عوارض جانبی ناخواسته کمک می کند. با این حال، پیامدهای این آزمایش بر روی انسان هنوز روشن نیست، تا زمانی که یافته های مشابه ای در مطالعات انسانی بدست نیاید، امکان استفاده از این روش بطور بالینی وجود ندارد.

محققان افزودند که مداخله در رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در کنترل چاقی، دیابت و بیماری های مزمن مرتبط با آن بازی کند.دکترGuo اضافه کرد که برخی از غذاها، از جمله سویا، حاوی مقادیری استروژن گیاهی شناخته شده به نام فیتواستروژن هستند که می توانند به نحوی مشابه با استروژن عمل کنند.این مطالعه در مجله ی Diabetes که مجله انجمن دیابت آمریکا است،منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/estrogen-implant-could-be-used-to-reduce-insulin-resistance-in-type-2-diabetes-95945865.html